3 ani si 3 luni

Exact azi se implinesc 3 ani si 3 luni de cand toate clipele vietii mele trec ametitor de repede, de cand timpul si tot universul meu a capatat alte conotatii, de cand sunt mama lui Ayan si Ayan e sufletul si ratiunea mea de-a fi.
Am crezut de multe ori in viata mea, inainte de a-l cunoaste pe Zgambaliciul asta al meu,ca am iubit cu adevarat.Ei bine, nu iubesc si nu am sa pot iubi niciodata in viata asta pana la sfarsit, mai mult decat il iubesc pe puiucul meu.
Cum este el la 3 ani si 3 luni?
La 3 ani si 3 luni este saltat din bebelusia cea mult prea grea pentru mine, este un om intreg cu care te poti intelege. Aproape ca se descurca singur iar noi, parintii, mai putem avea momente de respiro.

La 3 ani si 3 luni Pusicelul se imbraca si se incalta / descalta singur. Cu dezbracatul este mai greu, isi scoate chilotii, ciorapii si pantalonii, dar la capitolul bluze si maiouri / tricouri mai avem de lucrat.
Ii place mult sa fie asortat, sa miroasa a parfum cand pleaca de acasa si mai ales „fieza, cum imi sta fieza?” ( freza )
Se poarta de multe ori ca un copil mare, adora sa i se spuna ca e „baietel mare”, le-o spune si el pe un ton iritat si ferm altora care fac remarci de genul „uite, bebele ala…” I se pare ca a fi bebelus nu e „o chestie pia seioasa”.
Inca vorbeste fara „r”, inlocuindu-l cu „i” si uneori cu un „r” slab care ma duce cu gandul la faptul ca ar putea fi rarait.Vorbeste mult, mult, mult de tot.Continuu as putea spune, are sau nu ceva de zis,el vorbeste.Ma bucura nespus faptul ca foloseste un limbaj de adult, in sensul ca foarte multi copii folosesc cand sunt mici un limbaj destul de redus ca si cuvinte, pe cand Ayan foloseste cuvinte grele, cuvinte de adulti pe care le aude si ne intreaba intelesul lor dupa care le aseaza in context de uneoriramanem si noi uimiti.De exemplu l-am intrebat intr-o seara daca vrea sa luam in concediu nu stiu ce jucarie.Mi-a raspuns: ” Evident ca as dori s-o iau, este necesara acolo si vreau sa am mai multe cu mine!”.
Stie toate culorile,chiar si pe cele ternare si complementare ( oranj, lila, ocru,etc.),stie sa numere pana la 10 in romana si in engleza, asociind insa numarul si cifra cu cantitatea de obiecte numarate, stie literele de la A la D, stie sa desparta in silabe ( fara a-mi spune insa cate silabe are cuvantul),stie sa cante in italiana 🙂 un cantec pe care l-a invatat de la tataie, stie toate fructele si legumele, fiecare din familiile din care fac parte ( piersica cu caisa de exemplu stie ca sunt din aceeasi familie de fructe), stie toate mancarurile pe care le mananca, stie ca traversam doar la culoarea verde a semaforului si e in general atent cand traversam strada. Stie care e stanga si care e dreapta, se intoarce dupa mana stanga si dupa mana dreapta, stie formele geometrice ( patrat, triunghi, cerc, dreptunghi ), stie mijloacele de transport ( inclusiv cele maritime si cele aeriene), cunoaste absolut toate marcile de autoturisme dupa sigla pe care o au, stie medicamenetele pe care le ia sau le-a luat si posologia lor.
Laptele a ramas alimentul lui preferat,il bea de 2 ori pe zi pe nerasuflate, cate 300 ml odata,la celelalte manacruri a inceput sa faca mofturi, unele nu le mai mananca deloc, pe altele nici sa nu i le pomenim ( vezi mamaliga ). Doarme excelent noaptea, de vreo cateva zile am inceput renuntarea la pampersul de noapte ( stiu, e vina noastra ca nu ne-am mobilizat acum un an cabd am renuntat la pampersul de zi ), merge bine operatiunea, desi avem accidentele aferente, dar nu mai mult de un cearceaf pe noapte ( 🙂 doh! ) Accidente mai avem si la somnul de la amiaza dar niciodata, absolut niciodata nu l-am certat pentru asta.Il schimb si se baga linistit iar la somn ca si cum nu s-a intamplat nimic.
Ne pregatim sa se mute in camera lui, i-am comandat un pat in forma de masinuta, mi-a pormis ca va dormi singur daca ii las lampita de veghe aprinsa intreaga noapte.Astept cu interes sa vad daca e adevarat !

Ii plac jucariile. Mult.Se joaca continuu, vorbeste singur, are prieteni de joaca imaginari cu care isi mai petrece o parte din seri si asta ne permite si noua sa mai facem una-alta, sa mai vorbim relaxati despre problemele noastre.

Adora sa se uite la desene animate, desi il lasam cu masura.Preferatele lui Mickey Mouse Clubhouse,
Garfield,Scooby Doo si Winnie the Pooh.

Adora sa ii citesc.In fiecare seara in pat citim cate un capitol dintr-o carte.Acum ne delectam cu „Aventurile lui Habarnam „.Dupa ce citesc capitolul, explicam cuvintele noi si sensul lor in propozitii, iar apoi il pun pe el sa imi repovesteasca capitolul citit.Intotdeauna inceoe cu ” a fost odata ca niciodata…” :-).
Ii place mult de tot sa coloreze/deseneze, mai ales sa picteze cu acuarele.Deja desendeaza tramvaie, tancuri, masini care chiar seamana cu ceea ce vrea sa deseneze.( mi-ar placea mult sa aiba talent la desen ca eu sunt o mare cizma la desenat ).
Dar cel mai tare ne uimeste cu talentul lui la muzica. Mai exact, cu urechea muzicala.E perfecta, as putea spune.Poate imita orice sunet ii cant, imi poate reproduce orice pasaj muzical, inclusiv pe cele cu melisme :-). Sper sa cante la (macar) un instrument (cel mai probabil la pian, sa vedem daca mamaie isi va putea invata si propiriul nepot sa cante si nu numai o multime de copii ) , noi o sa il incurajam in acest sens cat de mult putem.Asa cum il incurajez maxim si cu dansul, de diseara chiar vom merge la dansuri sportive.

E in continuare foarte activ, se catara, sare, alearga, danseaza,vorbeste, rade, nu sta locului o clipa. E vesel si rade colorat si mult. Are simtul umorului. Ne pacaleste.Vorbeste si prostioare dupa care rade si ne spune ca „a fost o glumita dar nu o spun decat acasa si nu pe afara”. Ne ia in brate si ne pupa mult, pe mine ma pupa continuu.Face deja clasamente cu iubirea lui catre noi:
„mami e pe locul 1, mamaie e pe locul 2, tati e pe locul 3 si tataie e pe locul 4.Apoi restul… :-)” Pe D. inca este gelos tare si il loveste de multe ori,alteori la nervi ii striga ” deibedeule eu chiar nu te mai viau!”, apoi merge si-l pupa ca sa-i treaca supararea.

Est extrem de rusinos, este timid tare cu copiii, dar numai in prima faza, dupa care devine tartorul cetatii.Cu adultii este extrem de extrovertit, aproape uneori obraznic.

E bland si protectiv cu alti copii mai mici, ii plac insa copiii mai mari cu care poate discuta si cu care se joaca organizat. Daca se enerveaza sare la bataie si ii impinge sau da cu piciorul cel mai adesea, in plus tipa la copii si ii intimideaza.Mereu ii explic ca aceste comportamente nu-s ok, dar din 2 parinti vulcanici cu cine era sa semene copilul?!
Este spumos, este frumos tare, cu parul lui inele si ochii verzi, are un corp suplu si s-a inaltat mult, are 20 kg si 104 cm, ii plac fetitele si se da in vant dupa plimbari.
Asta este Pusicelul la 3 ani si 3 luni, este Ayanis al meu, fericirea si implinirea mea sufleteasca.
Te iubeste mami mult de tot, Zapacila al meu!

Zeamărea

Aseara mi-a fost extrem de rău, ca in fiecare an dupa concediu ma captusesc cu cate o răceala de vară „sănătoasă” care ma lasa cel mai probabil cu vreo tuse ce-mi va trece la primul mare ger.
Revenind la faza de aseara…
M-am intors acasa in jurul orei 20:30 dupa ce rau fiindu-mi am fost totusi sa-mi fac detartrajul anul. Stand in baie si pregatindu-ma sa ma bag in pat, vine Pusi si-mi spune:
” – Mami am voie sa mananc acum seara zeamără ?
Ma uit lung si-l intreb ce inseamna cuvantul ala.Râde şăgalnic si-mi spune:
” Alea mici, verzi si dulci care-mi plac mult de tottttttttt!”
Am stat siderata un minut si poate mai bine si m-am gandit ce pot fi alea mici si verzi care-i plac atat de mult?!Era vid in capul meu, indurerat la ora aceea.
De obicei , ma ajuta si-mi explică folosind sinonime si descrieri ample pentru a ma face sa pricep.Aseara nu am inteles si pace.M-a luat de mana:” hai cu mine sa-ti arat ca vad ca tu chiar nu poti sa pricepi!” 🙂
Mdeah…nu m-as fi gandit in veci, dacă nu mergeam la fata locului, că ZEAMĂREA este mancarea de mazăre :-
)
Asadar, sa aveti si voi poftă la o ZEAMĂRĂ de vara dulce si verde :-)) !!