Banala Șosea Cățelu, nr.42

Intr-una din zilele de vacanta am citit pe FB o recenzie scurta la cartea ce poarta titlul „Soseaua Catelu nr.42”.Recenzia mi s-a parut super si am comandat repejor, online , la editura All, cartea.Mi-a sosit dupa 3 zile, la posta, si am platit numai 26 ron cu tot cu transport.
In afara faptului ca este o carte care se citeste extrem de usor si de repede, intr-o zi am terminat-o, Alina Nededelea si a sa autobiografie nu m-a incantat cu nimic.Poate nu am eu suficient de mult umor negru incat sa mi se para scrierile ei nemaipomenite, poate sunt eu prea dura incat momentele „dramatice” descrise de altii ca regasindu-se in carte, nu mi s-au parut a fi sub nicio forma atat de dramatice,limbajul ei descris ca fiind unul „foarte vulgar””, zau daca „baga-mi-as picioarele mi se pare atat de vulgar, nu m-au impresionat cu nimic absolut intamplarile prin care trece dra.Nedelea.Poate ca mi-a starnit la inceputul cartii o stare de mila copilaria ei citind ca a fost un copil nedorit ( dar cati dintre ceausei nu au fost copii nedoriti??!!), ulterior insa, nu am mai simtit absolut nimic citind cartea.In general mai toate cartile imi starnesc diverse stari emotionale, exista carti care ma marcheaza profund, sunt carti care ma tin cu sufletul la gura, carti care ma fac sa rad sau sa plang tare, ei bine, aceasta carte nu mi-a starnit niciun fel de emotie,nimic.
Alina Nedelea este in viziunea mea, un copil nesupravegheat total care se transforma intr-o putorisca care ajunge studenta la teatru si in loc sa se tina de scoala sa-si faca un viitor ca sa scape din „ghetoul'” de cartier unde traia, a ales calea cazinourilor, a prostitutiei si a macaroanelor care isi luau neveste din Romania la kilogram.Nu numai ca nu am compatimit-o absolut deloc, dar m-a ingretosat total afirmatia ei despre fetita pe care o are si pe care nu si-a dorit-o niciodata „asa cum bunica mea nu a dorit-o pe mama, mama pe mine, nici eu pe fiica-mea!”.Eu am crezut ca atunci cand cresti intr-o familie care nu te vrea, nu te iubeste, tu ca parinte vei fi complet opusul a ceea ce ai trait.Ori ea vine sa contrazica ceea ce credeam si dupa nshpe milioane de avorturi o lasa totusi pe fiica-sa sa se nasca ca sa nutreasca aceleasi sentimente pentru ea, asa cum au nutrit si masa-mare si ma-sa pentru scriitoare.
Nu mi s-a parut ca a trait miss Nedelea niste tragedii absolut deloc ,cred ca putem scrie despre un om ca a trait tragedii citind cartea „Viata parintelui Gh.Calciu”, carte ce ilustreaza ceea ce a trait parintele in anii de puscarie comunista traiti in diferite inchisori ale epocii respective.Acolo sunt cu adevarat terori si drame, acolo poti face o recenzie scriind ca oamenii aia au trait niste tragedii.Nu Alina Nedelea careia ii placea banul si calea cea mai usoara de a-l castiga.E simplu sa ne vindem trupul sau sa ne apucam de jocuri la ruleta si asta nu neaparat locuind pe soseaua Catelu la numarul 42, este si mai simplu sa descriem epoca ceausista ca fiind o tragedie mare pentru toti copiii si un motiv ca ulterior sa ne prostituam, e simplu sa fugim din Romania ca mai apoi sa devenim scriitori de succes.
Deci cine doreste sa citeasca cartea sa mi-o ceara ca i-o imprumut, nu merita aruncati cei 20 ron pe mizilicul asta.Mai bine mancam o trufa decat sa-i mai aducem niste bani fufei de Nedelea.

12 comentarii la “Banala Șosea Cățelu, nr.42

  1. Pai nu am citit-o si dupa ce tiam citit recenzia , nici nu vreau sa o mai citesc….am in blogroll un blog cam ca si cartea ta , asa ca daca am chef de astfel de scriei…gasesc imediat! 😀 😀 😀

  2. Cum sa nu iti doresti un copil, cum sa nu-l iubesti dupa ce il vezi, cum sa scrii o carte in care afirmi sus si tare ca nu-ti doresti copilul. Atunci nu merita iubirea nimanui, si clar nu ii cumpar cartea, caci si eu citisem o recenzie impresionanta despre carte.

  3. Draga mea, autorul si personajul nu sunt totdeauna identice. Chiar esti sigura ca e autobiografie? Si asta nu e recenzie, sunt doar impresii. La recenzie trebuie sa fii obiectiv, iar asta da pe dinafara de subiectivitate(adica, parerea ta si atat). Trebuie sa cauti chestii psihologice si multe altele. Nu e musai sa iti placa, e clar, dar nu ar strica niste afirmatii mai obiective. Sa nu te superi pe mine, eu te voi citi cu drag.

  4. @ofloarealbastra: Draga mea, am citit suficient in viata mea , cred eu, ca sa stiu ca ceea ce autorul numeste autobiografie inseamna acelasi lucru cu cele traite de personajul din carte.In alta ordine de idei, eu nu am facut o recenzie a cartii respective, nu am scris asa ceva, ba din contra, am scris ca am luat cartea in urma unor recenzii citite pe FB.Eu, pur si simplu, am scris parerile mele, care desigur ca sunt doar niste umile pareri si nu sunt avizata sa fac eu recenzii de carti, nu sunt critic literar si nici nu am stuidii de literatura aprofundate.Doar parerea mi-am spus-o, care poate fi si subiectiva.Desigur ca nu m-am suparat, doar ti-am punctat anumite aspecte. 🙂

  5. Bine, am inteles, dar si eu, citind recenzii ale cartii, am vazut ca Alina avea mama vitrega, apoi, poate nu a fost dezvoltat sentimentul ei matern, nu e vina ei. Chiar daca a luat-o la un moment dat pe cai gresite, trebuie vazut de ce, care a fost motivul. De aici, drama ei. Am o fosta colega de generala care a devenit prostituata, pana cand stiam doar atat, am zis „curva aia”, dar cand i-am auzit povestea intreaga, spusa la o cafea si o felie de pizza, am inteles si nu am mai judecat-o. Eu nu as face asta, e clar, altele o fac, dar cu ce pret? Si daca au si creier, sufera, ca doar „sa sparie gandul” cum spune cronicarul. Si poate gandul ei s-a speriat, asa ca a scris ca sa se elibereze de trecut. Asa cred eu. De ce sa o judecam? Nu stim ce ajungem sau cine ne ajunge in familie, nu vorbesc de rude apropiate, ci de cele indepartate chiar. Putem sa ne trezim ca intr-o parte de lume avem o ruda care se ocupa cu…lucruri slabe. Le pune intr-o carte…si atunci nu mai zic „straina aia”, ci”scriitoarea, ruda mea” pe care nu am inteles-o, dar atunci va fi prea tarziu. Caile vietii sunt incurcate. Sunt multe de dezbatut aici, imi place.

  6. @ofloarealbastra: Alina avea ca si „mama vitrega” propria-i bunica care si-a salvat fiica de 15 ani ( mama naturala a Alinei) cuplata cu un rromanez ( tatal biologic al Alinei ) de la rusinea de-a avea un copil si desigur si de la toate problemele care se iscau pe vreamea lui ceasca de la a face un copil din flori si fiind minora.Eu zic ca sentimentul matern exista biologic si natural in orice fiinta de sex feminin ( vezi animalele pe care nu le invata si carora nu le dezvolta nimeni acest sentiment) si mai cred cu tarie ca tanti Alina Nedelea are o placere mare de-a brava.In plus, cred ca nu numai educatia este cea care in proportie covarsitoare formeaza un om, ci si gena isi mai spune cuvantul.De exemplu cunosc oameni foarte saraci, din medii graoznice provenind care au tinut cu dintii sa-si depaseasca limitele si au ajuns undeva si cineva.Ea a reusit sa intre la teatru si si-a batut joc de tot, apucand calea cea mai simpla.Si nu, eu nu le judec niciodata pe cele care sunt prostituate din nevoie, dar le acuz pe cele care prefera prostitutia cu un venit cu mult mai mare decat al unui amarat de profesor, medic, actor,etc. ( vezi in showbiz ce se petrece, pentru mine este tot o forma de prostitutie…).dar, vorba ta, este mult de discutat pe tema asta, este chestie de trairi, experiente, cunostinte, etc.Si mie imi place 🙂

  7. Ok, o prietena de blogging ar vrea s-o citeasca si ….o trimit aici sa vedem daca mai e interesata. Merci 🙂

Lasă un răspuns

