Jocurile si limbajul

In ultima perioada foarte multa lume se mira de „limbajul” lui Pusicel.Mie, care nu-s deloc o cioara clasica , nu mi se pare ca ar fi ceva iesit din comun, desi Pusi rosteste absolut toate cuvintele pe care noi le intrebuintam in mod uzual, face propozitii simple si vorbeste chiar si la telefon ca un copil mai mare. M-am gandit ca unul dintre factorii care i-au dezvoltat atat limbajul este faptul ca foarte des ne jucam jocuri de rol.Aceste joculete sunt si erau preferatele copiilor ever din toate activitatile de dimineata.ca sa fie pe intelesul tutror , la gradinita de stat ( la cea privata era o intercalare cu optionalele de nu mai intelegeai nimic si nici copiii nu erau foarte temeinic pregatiti ) la care am fost eu cu multi ani in urma, dimineata inainte de activitaile propriu-zise avea loc activitati optionale ( parca asa se numeau, sunt ceva ani buni de cand nu am mai facut un proiect didactic, deci imi este permis sa uit ! ) unde faceam jocuri diverse ( constructii, de rol, de masa, etc.).Jocurile de rol erau cele mai mult alese de catre cei mici caci simbolizeaza de fapt viata noastra de zi cu zi, iar cum celor mici le place mult sa-i imite pe adulti , era bataia pestelui pe jocurile cu pricina.
Didactic , jocul de rol este definit astfel „Jocul de rol este o metodă de învăţare activă, bazată pe explorarea experienţei participanţilor, oferindu-le un scenariu în care fiecare persoană are un anumit rol de jucat. Elementul principal al acesteia este discuţia şi învăţarea mai mult din propria noastră experienţă şi din a celorlalţi.”
Ce jocuri se pot juca la acest capitol?”De-a mama si de-a tata” ( invata comportamntul fata de copil al parintilor sau un anume comportament intr-o anume situatie), ” De-a doctorul, de-a aprozarul, de-a farmacia, de-a bacania, de-a atelierul de masini,etc”.O groaza de varioante se pot aplica in aceste jocuri, transupnem practic viata reala prin joc invatandu-i pe cei mici cum sa se comporte, cum sa vorbeasca, cum sa raspunda in anumite situatii cu care se vor intalni.
Cel mai des eu cu Ayan ne jucam „de-a doctorul” si „de-a magazinul cu legume si fructe” caci el momentan cam atat cunoaste.Dar voi extinde aria jocului pe masura ce invata zilnic cuvinte noi.
Un alt joc pe care-l jucam adesea si-l folosesc strict pentru a-i dezvolta limbajul este „Teatrul de papusi”.I-am cumparat 4 papusi Disney ( un set ) pe care le manuim amandoi si inventam diferite conversatii intre personaje astfel incat Ayan este obligat sa vorbeasca in propozitii simple.

Este drept ca el este si un copil docil care repeta dupa mine orice ii spun, ii place mult sa se joace in felul acesta si cred ca fiecare copil oricat de indaratnic ar fi in a vrea sa vorbeasca, daca se joaca in acest fel isi va da drumul la limbaj cu siguranta, in timp.
Daca tot vorbim de jocuri, lui Pusi ii place grozav sa construiasca.Este fascinat de cuburi si face, la masuta stand si cate o jumatate de ora, constructii foarte ample si marete.( nu am apucat sa fac foto decat la 2 chestii mici )

Tot despre limbaj vorbind il ajut mult si cu muzica, cantam impreuna cantece pentru copii, il pun un cantec de 100 de ori si invatam impreuna incet ce spune cantecul.Il ascultam, apoi ii explic mesajul acelui cantec ( asa se predau si la gradi cantecelele cand se invata ) , ii desenez pe foaie personajele din cantec si-i spun desenand inca o data ce fac ele.Il intreb pe el ce se intampla in cantecul ala si abia apoi purcedem la invatare.In acelasi fel se procedeaza si cu poeziile.Nu se invata mecanic , ca un papagal.Totul trebuie sa fie logic, explicat si mai ales vizualizat, sunt deosebit de importante pentru ei imaginile.Si la povesti, cand va fi mai mare, desigur, ii voi cauta planse cu secvente din povesti ( nu neaparat cu legatura inte ele, legatura o cream noi) si vom face o activitate pe care eu am facut-o cu generatii intregi de copii si care a avut rezultate uimitoare in dezvoltarea imaginatiei si limbajului lor „povestire dupa imagini”.
Atat am timp sa scriu acum, revin si cu alte activitati ajutatoare.

4 comentarii la “Jocurile si limbajul

  1. Ce norocos e Guguluful! 🙂 Felicitari! Faci treaba foarte buna, mai ales ca esti in domeniu! Si se vede! Pupici!

  2. @mirunaelia: o sa mai postez cand si cand am chef asemenea chestii ajutataore.rabdare?Hmm…n-as zice, il mai si ” bubui”, dar asta nu e de notat aici 😀

  3. @svea: M-am gandit si eu la asta Gabi, m-am gandit intr-o zi cate anomalii am tot citit pe blogurile mamicesti si de fapt nimic din ce se tot scrie pe acolo nu e didacvtic si prolific pentru copii.Asta-i insa alta discutie..Merci, draguta ca de obicei esti tu.te pupam

Lasă un răspuns

