Furcile caudine ale interviurilor

Inca din luna septembrie a anului trecut m-a apucat asa un zel de-a cauta un nou job.Am trimis pe site-urile de recrutare atat de cunoscute de noi toti ( ejobs, bestjobs, hipo, myjob ) mii de cv-uri pana acum, la diverse posturi ce erau libere conform site-urilor respective.In afara domeniului meu, de care am tinut mortis la inceput , ulterior am inceput sa aplic si pe posturi inferioare pregatirii mele sau posturi care cereau o limba straina destul de rar vorbita, asa cum este greaca in cazul meu, posturi pentru care se facea training daca te angajau.
Asa cum mi-a spus cineva, trebuie sa ma consider o fericita ca m-au chemat la interviuri totusi si ca mi-au citit cv-ul.Ce-i drept la interviuri m-au chemat dar nu m-au si angajat.Am avut momente de mare dezamagire , momente in care nu mai eram sigura ca ceea ce invatasem candva mai pot aplica si-n practica.Ma dezarmasera aceste refuzuri de angajare si ma gandeam ca poate nu-s ok ca si formare profesionala.Apoi am mai scazut si stacheta salariala caci doar este criza si orice firma aloca un buget cu mutl mai mic decat inainte pentru angajatii sai.Am mai facut cursuri, am tot aplicat si acelasi rezultat.
Problema mare despre care vreau sa scriu este ca am participat la niste interviuri de m-am crucit.Si nu numai eu, ci si oameni care lucreaza in multinationale de ani buni.Spun in multinationale, pentru ca eu nu am lucrat niciodata intr-o multinationala, eu am lucrat la firme mai mici, dar care plateau cu mult mai bine decat multinationalele dar si haosul ce domnea in firma si plafonarea erau stapane la ele acasa.Asadar la momentul respectiv mi-a convenit sa raman in firmele cu pricina, m-a interesat foarte tare partea materiala ( caci pe cine nu intereseaza,nu?Parca una este sa ai 4000 de ron/luna si alta este sa iei 1500 ) si am facut mereu abstractie de idiotii de sefi pe care i-am avut ( ultimul a fost cel mai penal dintre toti, un mos coclit care ne spunea ca pentru a urca pe scara ierarhica a unei firme trebuie sa ti-o tragi cu seful.Ok, nu sunt nici de la manastire si nici nu e prima data cand aud de asa ceva, dar de aici si pana la a ma culca cu-n mos naspa, e cale lunga.Culmea e ca unul mai tinerel nu mi-ar fi propus asta ( si am avut si sefi cu mult mai tinerei si mai frumusei), ci cocarlanul ala batran se intindea la cascaval.M-am facut mereu ca nu inteleg contextul in care-mi turna aluziile lui sexuale si timpul a mers si banul a curs.
Nu vreau sa fac cariera, acum nu ma mai intereseaza absolut deloc aspectul asta ( daca as avea bani nu m-as mai duce sa fiu sclava nimanui pe plantatia lor, as face ceva ce mi-ar placea mie ), vreau insa un job decent, intr-o firma ok, cu colegi la fel de ok si un mediu placut de lucru.Nu mai am pretentii salariale de nu stiu care si chiar nu am insistat sa lucrez la multinationala.Intamplarea a facut ca sa ma cheme la interviuri numai firme coioase, firme la care alti oameni aplica de multa vreme si nu li s-au citit nici macar cv-urile.Eu stiu ca am un atu cu limba asta pe care nu o vorbeste toata lumea si mai am oricum multi ani de munca in mai multe domenii.Dar stiu ca greaca e motivul pentru care ma cheama multinationalele sa lucrez la ei.M-am dus intai la o firma foarte ok si un brand pe piata romaneasca de calculatorice, laptopuri, servere, etc, interviul a durat 2 ore, era un test de limba engleza, de limba greaca si un alt test de aplicatii.Testul de engleza la ei a fost ok, la greaca chiar nu am probleme, cel de analiza a fost destul de mult si de greu in sensul ca dupa ce dai aproape 2 ore teste de limba greu te mai concentrezi sa vezi care parte a zarului s-ar potrivi cu imaginea cubului din susul paginii.Anyway…m-am strofocat si am trecut cu brio de interviul primar.A urmat un alt interviu in care mi s-au verificat capacitatile calculatoristice, a fost bine si la asta.La interviul 3 si pasul final, am povestit putin cu recruitera ( si aici am inteles ca nu trebuie sa fi niciodata sincer la interviuri ) ca sa-mi spuna ca de fapt postul era unul de analiza matematica ( m-am uitat ca vita la poarta noua, caci eu la matematica sunt buna ca si la chineza ) si mai are sa-mi puna o intrebare departajatoare.Iaca:” cate diapazoane credeti ca sunt in Afaganistan?” Ha? Pai de unde sa stiu io tanti cate diapazoane sunt in Afganistan?( asta dupa ce s-a asigurat mam’sela ca stiu cei ala un diapazon.Da, stiu, ca mama e lautareasa si am avut in copilarie mereu diapazoane pe pian, stiu si cum sa-l foosim si ce face el, dar nu am idee ce-i cu Afganistanul.Am balmajit ceva atunci si asta a fost.Salariul pentru tot tacamul asta era nu mai mult de 400 euro urmand ca ulterior „sa va renegociem salariul”, ca si cum eu am ciungulita in par si nu stiu ca daca ai acceptat un post cu-n salariu de cacao, greu mai ajungi sa ai un salariu super mare in scurt timp.Asa ca le-am zis pas! si ei mie cu toata firma lor cea grandioasa.
Am mai fost apoi la niste interviuri d-astea mai normale, salariile insa nu sareau de 1200-1500 ron si m-am crucit cand imi spuneau anumiti oameni ca ” salariile sunt ok, avem 1200 ron”.Cum frate salariile sunt ok?Pai mie mi se pare putin 1000 ron cat m-ar plati sa merg la o gradinita de stat si sa frec menta cu copiii timp de 5 ore/zi dupa care mi-as putea lua si un part time undeva, dar ca sa lucrez full time, sa fac si naveta sa strabat Bucurestiul in 15 parti ca sa iau 1200 ron mi se pare deja bataie de joc.Am zis pas si astora, nu ma pot duce pe banii astia la munca.Am facut un calcul si daca plec in 2 excursii lunar ca si ghid iau cu mult mai mult decat aia 1200 ron deci nu am motivatie.
A urmat apoi iar o alta multinationala, voiau sa lucrez si noaptea , am zis pas si asteia, de la bun inceput cand aud de lucrat naptea ma ia cu furnicaturi pe sira spinarii, cum sa stau eu departe de copchil in timpul noptii acum cand e mic?I-am salutat civilizat si le-am urat succes!
M-au tot cautat firme de recrutare ca sa ma trimita in Grecia la spalat saltele de cauciuc sau la cules…pisici de mare.Le-am explicat ca eu am invatat la viata mea si nu plec acolo la cules masline.Mi-au zis cu-n aer de superioritate ( astia de la firmele astea de leasing de personal au impresia ca eu nu stiu cum arata euroii la coloare de vorbeau asa de dispretuitor ):” da doamna, dar aveti salariu 600 euro /luna”.Hai na? Pai eu castigam 600 euro /luna in Grecia ( si nu am fost ever prostituta) acum …in 2002-2003 deci hat ani .Deci care-i miza ca sa spal pahare la greci?P-astia i-am luat la goana cu tot cu joburile lor in Grecia , cu tot.
A urmat apoi o propunere pentru Cipru ( suna super bine, e misto ) dar salariul e mic rau si stai cazat cu o alta dom’soara in apartament de 2 camere.Hm… nu prea pot sa-i ajut nici pe astia…si nici ei pe mine.
A venit acum un alt interviu joia aceasta, interviu la o firma indiana cu software, o firma unde am dat un interviu care depaseste cu mult testele alea Toefl si Ielts ( am facut deja simulari pe net pentru testele alea si am obtinut un punctaj mai mult decat ok ) prin complicitatea limbii engleze.Fratilor, ori sunt eu proasta rau la engleza asta, ori alea sunt teste pentru olimpicii la engleza.Buuun, lasand la o parte alea 2 ore de testare in english, a urmat apoi testarea de analiza.mai baiete, in afara faptului ca au venit cu probleme d-alea de matematica cu regula de 3 simpla ( pe care eu, una, habar nu am sa le mai fac ) mi-au pus niste intrebari ( desigur totul nuami in engleza) de a stat mata-n coada.
Iete aici doar cateva si voi sa ziceti daca-s io proasta rau :
1.” un tren circula cu o viteza de 60km/ h, are lungimea de o mila si trebuie sa traverseze un tunel de 5 mile,in cate minute traverseaza trenul tunelul respectiv?”
2. ” cat reprezinta 5 % din 97260 ?” ( fara calculator ,fara mobil, fara nimic, din minte sa faci calculul asta )
3. ” intr-o statie de benzina se aduna un numar de masini. 3/14 din totalul lor vor sa faca plinul, 6 / 18 din total au jumate de rezervor de umplut si 725 de persoane nu vor sa puna decat 10 litri.cate persoane vor sa faca plinul?”
Bai eu m-am frustrat ingrozitor dupa ce am dat niste raspunsuri de-a pixul total, am iesit de acolo super dezamagita, am avut asa o stare super nasoala.Bineinteles ca raspunsul lor a fost unul pe masura, din 70 de intrebari ati facut 42.Pai normal…cred ca m-a mai salvat engleza ca altfel era jale pe vale.
Io in schimb am intrebat de data asta ca sa ma lamuresc: daca ma chemi pentru un post de profil umanist, ce imi dai mie intrebari de matematica?sau daca vezi ca am profil si structura de persoana centrata pe umanism ce ma pui sa lucrez cu analiza matematica ?
Raspunsurile lor?
In primul caz mi s-a spus ” ca-ntr-o multinationala oamenii trebuie sa fie performeri si pregatiti in orice domeniu „- da, da, adica astia cauta olimpicii la toate materiile sa le dea ei 1500 ron.
In al doilea caz am primit un raspuns sec” se poate invata in timpul trainingului de 6 saptamani !”.- oh yeah sweety, ca si cum analiza matematica o putem invata cu totii in 6 saptamani.Ce misto! Si i-am raspuns si eu la fel de sec:” as vrea sa va vad si pe dvs. cum invatatati greaca, de exemplu, in 6 saptamani ” si cu asta am terminat povestile.
In toate cazurile cand am fost la interviu, recruiteritele erau niste dom’soare nu cu mult trecute de varsta adolescentei, niste tinere „performerite’ si foste sau actuale olimpice care habar nu aveau ce sa intrebe si cum sa intrebe fara foitele din fata care le ajutau, daca le puneai o intrebare mai profunda iti spuneau intepate ca „asta-i procedeul nu raspundem acum, mai tarziu!”.M-am gandit cu mare dezamagire cine ne da sau nu noua ok-ul in obtinerea unei slujbe, de cine depinde daca noi luam sau nu un job.M-am amarat si mai tare cand la ultimul interviu, la ala la care mi-a zis adolescenta cea intarziata ca in firma la ei lucreaza numai oameni super performanti , am auzit-o chiar pe miss recruitatoarea cum vorbea limba engleza…poate eu n-oi stii engleza academica dar macar vorbesc cu accent oarecum, folosesc propozitii si fraze in mod coerent fara sa exista la fiecare 2 cuvinte pauza si „aaa”.Cel putin eu , una , ca si performerita in limba greaca nah! unde-s mai tare ca si la engleza nu gandesc in romana ca sa fac apoi traducerea si sa exite „aaa”-urile alea, eu vorbesc exact ca si-n romana, cursiv si coerent.
Toate astea insa nu m-au mobilizat, ci m-au facut sa cred ca am nevoie de si mai multa invatare, am nevoie acum sa invat si mai multa engleza de exemplu ca sa devin performerita.M-au facut toate aceste experiente sa devin foarte frustrata in privinta faptului ca am vrut sa stau acasa langa Ayan mai mult de cateva luni, sunt extrem de dezamagita de faptul ca in ritmul acestor interviuri nu-mi voi mai gasi niciodata un job normal ( eu performer la mate nu voi fi ever ), sunt trista si fara chef si …si…Oare cine se ocupa de tot procesul asta de recutare in multinationale, de unde le vin asemenea teste si mai ales cine sunt fatele astea care isi dau ele ok-ul sau nu pentru noi , toate cele care cautam disperate joburi si nu le putem obtine?

12 comentarii la “Furcile caudine ale interviurilor

  1. Ahhh… nasol subiect.
    Imi pare rau ca esti in situatii de-astea.
    Pentru cazul in care te-ar ajuta in vreun fel parerea cuiva neimplicat in povestea ta: povestea aia cu „performerii” e, din punctul meu de vedere, o mare duma.
    Zi-mi ca-l angajezi pe Newton sa-ti vanda pal melaminat si pe Darwin la relatii cu clientii. Cam asa se poate sintetiza prostia aia cu „ntr-o multinationala oamenii trebuie sa fie performeri si pregatiti in orice domeniu”.

    In rest, rabdare. Stiu, nu e usor, da’ te-ajuta.
    Altceva ce te-ar putea ajuta: inteleg ca ai luat anunturile de job de pe site. Dar firmelor grecesti (Cosmote, Bancpost, Germanos, Delta, etc) care n-au anuntat joburi le-ai scris? Greaca nu e de ici, de colo. Nici nu stii cui cazi cu tronc cand spui (eventual si-n engleza/romana si-n greaca) Buna, eu-s Amira, stiu sa fac asta si asta, din frageda pruncie imi doresc la lucrez la voi?

    Cat despre „cate diapazoane sunt in Afganistan?” 145.349 bune si unu’ stricat. Daca nu ma crezi, du-te si le numara.

  2. @Mamituni: mey tu ai lucrat la HR la aia cu diapazoanele? 😀 Nu am incercat la aia greci, ce-i drept, mi-a mai spus cineva sa aplic direct la departamentul de HR al unor firme care nu-si pun anunturi pe site-uri de recrutare.Am trimis insa cv-uri si la ambasade ( e visul meu sa luycrez intr-o ambasada ), la firme mai putin mari si multinationale si nimic.
    E nasol si cu slujba( cazul tau cu oboseala ), dar si mai nasol si fara slujba. 😦

  3. @Laura:chiar m-am gandit la tine cand am dat ultimul interviu, m-am gandit la ce m-ai intrebat tu dupa interviul ala cu diapazoanele :-D, una peste alta sunt tare dezamagita de ceea ce am intalnit si tare greu ma refac dupa asemenea „bombardamente”.

  4. cred ca toti hr-oii de acum sunt doar niste frustati. am lucrat de cand ma stiu numai in multinationale. Doar pt ca am avut „tupeul” de a-mi pune copilul mai presus decat orice „business plan” am fost retrogradata de la manager de departament la ultimul negru pe plantatie. Nu conteaza, tot ce am mai scump pe lume e acasa. Acum, dupa ce m-am intors la job, te citesc zilnic si oftez ca tu inca esti inca langa puiutul tau si eu nu .. (te citesc de cand s-a nascut Ayan). O sa fie bine, stai langa el cat se poate de mult, e tot ce conteaza..

  5. Si eu am trecut oarecum prin aceleasi interviuri idioate, la o fima mi s a spus ca salariul e 1100 lei -25% nu se stie pana cand…. Eu am reusit sa ma angajez si sa scap de firma unde am lucrat, pe un salariu mai mic, dar macar pot lucra intr o atmosfera mai linistita. Acum, privind in urma, realizez ca: cea mai mare realizare a mea este Alesia si nu regret nici o clipa ca am fost alaturi de ea 1 an si 10 luni zi de zi; firma de la care am plecat a spus ca oricum nu am facut nimic, in conditiile in care nu am avut nici o abatere sau reclamatie in timpul serviciului, ci dupa 2 ani de lipsa din cauza de crestere copil. Sunt o fire muncitoare, dar cand vezi ca dupa ce si fac treaba cu tine fac astfel, iti dai seama ca alte lucruri ar trebui sa fie importante: copilul, familia, tu, timpul tau liber si multe altele…

  6. @diana: offf Diana ca si la mine cred ca este aceeasi problema si faptul ca am varsta asta si faptul ca am stat acasa cu copilul parca as fi ciumata, zau! Si ma oftic rau de tot caci stiu ca e foarte important sa ai o pila/recomandare/cunostinta sau cum dreq s-o mai numim ca sa accezi pe un post mai caldut si sunt atatia idioti care ocupa niste locuri in firme mari si ei habar nu au pe ce lume sunt, nu stiu sa faca mai nimic dar stau acolo bine infipti.Tare greu…Dupa mine as sta acasa mult si bine sa ma ocup de alte chestiuni, dar avem nevoie de bani si ma agit acum ca imediat intru in somaj :-(.Sa mai vii la noi in vizita ca sa iti inveselim zilele de „negru pe plantatie” 😀 te pupam

  7. @cati: eu vreau ca si tine un loc linistit, muncesc si eu super mult si imi fac treaba cu cea mai mare seriozitate dar nu sa-si bata joc de mine cineva.Iar atunci cand muncesti mult si serios si apoi se sterg la cur cu tot ce-ai facut chiar ca-ti bagi picioarele si nu te mai intereseaza decat sa gasesti un job unde sa mergi linistit ( chiar si pe bani mai putini ) si fara prea mari responsabilitati.Succes la noul job si ai grija!

  8. @mamituni: excelent, de acolo se explica anumite oboseli cronice :-D.Esti de milioane , te pupez.

  9. Mareste scrisuuuuuul!!!!! Nu stiu ce modificari ai avut pe aici, dar daca eu cu ochii mei de vultureasa ametesc aici si mijesc okii ca o mioapa, unu care are ochelari nu poate citi deloc! Asa ca, te rog insistent, fa placerea unei zuze care iti iubeste blogul si care vrea sa afle ce mai face minunatia aia mica de „maimutoi cu nume de copil”, mareste fontuuuuuuuuul! 🙂

  10. @zuzaG: Zuziiiiiiiiii m-ai facut sa mor de ras, asta e ca bancul ala cu un bou din sala de cinema care striga :”Scrisuuu, bah, da scrisu’ mai sus!” iar filmul era dublat in romana :-D.Frate, ai fost dementiala!
    Nu am alt font, asta e primit de la mama tema.O sa schimb iar tema asta, n-am altceva mai bun de facut! pupici

Lasă un răspuns

