Prima analiza, primul act de curaj !!

Dis-de-dimineata ne-am trezit si am plecat la Medlife sa-i recolteze sange lui Ayan pentru o hemoleucograma.Am stat oarecum linistita stiind ca la sugari se recolteaza pentru asemenea analiza din degetel.Ajunsa la clinica m-au anuntat ca „soferul a plecat si nu-i putem recolta din deget de teama de-a nu i se coagula pana maine dimineata, deci, trebuie din vena!” In clipa aia am intrat in panica, m-au trecut fiorii si ma gandeam cum Dumnezeu sa-i recoltezi din vena unui copil atat de mic?Mi-e groaza de ace si de recoltare de sange, dar trebuia neaparat sa ii fac hemoleucograma asta, care se face la 6 luni oricarui copil, dupa spusele pediatrei.
L-am dezbracat si l-am bagat in cabinetul de recoltari ( ce inspirata am fost a iau de acasa un ursulet Winnie pe care-l iubeste el mult ) , a inceput sa zambeasca cu gura pana la urechi si sa povesteasca cu asistentele care se topisera dupa el.Eu, de felul meu, cand merg la medic, il iscodesc pana il zapacesc, dar consider ca neintreband si ramanand cu tot felul de nelamuriri, nu fac decat sa-mi prelungesc agonia pana la aflarea rezultatelor, astfel incat in timp ce asistentele se jucau cu Surubix , eu ii dadeam inainte cu intrebarile. 😀
A venit si momentul cel mai naspa al situatiei.M-am asezat eu pe un scaun si Ayan la mine in brate, m-au pus sa-l dezbrac de pulover, i-am ridicat maneca si i-au pus garoul.Deja i se inrosise toata manuta in timp ce ii cautau venele.Saracul zambea cu ursuletul si eu il mangaiam pe obrajior.La un moment dat a inceput sa se agite, cred eu ca-l durea manuta aia mica si rosie toata de la garou, eu il pupam si-l mangaiam tot timpul, vorbeam cu el.Cand i-a bagat acul in vena a inceput sa planga dar nu foarte tare, se uita la mine cu ochii aia mari si avea un planset de durere.Imi venea sa mor cat am stat pe scaunul ala, as fi plans dar ii faceam lui si mai rau.Am continuat sa-l pup si sa-l mangai, m-a prins cu manuta lui stanga ( din dreapta ii recolta ) de mana mea si ma strangea de degete tare-tare.Cand s-a terminat totul i-am spus cuvantul ” gata” ( cuvant ce -l cunoaste ca definind sfarsitul unei actiuni ) si cu ochisorii lui inlacrimati mi-a zambit dulce de tot si mi-a dat drumul la mana.
Este un curajos, este un copil cuminte si echilibrat, este un copil minunat.Mi-a dat Dumnezeu o minune adevarata !!
De ce i-am facut hemoleucograma?-ulterior am cerut sa-i faca si grupa sangvina daca tot l-au killarit din vena- ce indica aceasta analiza? Iata ce am gasit pe net ca explicatie:

Hemoleucograma completa este o analiza care masoara urmatoarele cantitati:

* Numarul de globule rosii din sange – eritrocite (RBC)
* Numarul de globule albe din sange – leucocite (WBC)
* Cantitatea totala de hemoglobina din sange (HGB)
* Procentul de globule rosii (hematocrit) (HCT)
* Media volumului globulelor (MCV) – marime globulelor rosii
* Media globulara a hemoglobinei (MCH)
* Concentratia medie a hemoglobinei (MCHC)
* Numarul de trombocite (PLT)

De ce se face acest test ?

Hemoleucograma completa este un test care poate furniza diagnostice pentru numeroase boli. Rezultatele pot sa reflecte probleme cu volumul sangelui (deshidratare) sau pierderi de sange. Poate deasemenea sa indice disfunctionalitati in producerea, ciclul de viata si rata distrugerii celulelor de sange, precum si infectii acute sau cronice si alergii.
Celulele rosii(RBC) transporta hemoglobina (HGB) care in schimb transporta oxigenul. Cantitatea de oxigen receptionata de tesuturi depinde de numarul si functionarea celulelor rosii si hemoglobinei. Valorile MCV, MCH si MCHC reflecta marimea si concentratia de hemoglobina a celulelor si sunt folosite in diagnosticarea diferitelor tipuri de anemie.
Celulele albe (WBC) sunt mediatori ai inflamatiilor si ale raspunsului imun. Exista diferite tipuri de celule albe care in mod normal apar in sange:

* Neutrofile
* Monocite
* Eusinofile
* Bazofile
* Limfocite

Valori normale

* Eritrocite RBC (variaza cu altitudinea):
o Barbati: 4.7 – 6.1 milioane celule/microlitru
o Femei: 4.2 – 5.4 milioane celule/microlitru
* Leucocite WBC: 4,500 – 10,000 celule/mcL
* Hematocrit HCT (variaza cu altitudinea):
o Barbati: 40.7 – 50.3 %
o Femei: 36.1 – 44.3 %
* Hemoglobina HGB (variaza cu altitudinea):
o Barbati: 13.8 – 17.2 g/dl
o Femei: 12.1 – 15.1 g/dl
* MCV: 80 – 95 femtolitru
* MCH: 27 – 31 pg/celula
* MCHC: 32 – 36 g/dl

Ce indica valorile anormale ?

Un numar mare de celule rosii (RBC) poate indica:
* presiune mica de oxigen in sange
* boli de inima congenitale
* fibroza pulmonara
* Policitemia vera
* Dezhidratare (ca la o diaree puternica)
* Afectiuni renale
Un numar scazut de celule rosii (RBC) indica:

* Pierderi de sange
* Anemie (de diferite tipuri)
* Hemoragie
* Distrugerea maduvei osoase (de exemplu de la radiatii, toxine, fibroze, tumori)
* Deficienta eritropoietinei (efect secundar al afectiunilor de rinichi)
* Hemoliza (distrugerea globulelor rosii)
* Leucemie
* Malnutritie (deficiente de fier, folati, vitamina B12, vitamina B6)
Numarul scazut de celule albe (WBC) indica:

* Distrugerea maduvei osoase (de exemplu de la infectii, fibroze, tumori)
* Prezenta substantelor cito-toxice
* Colagenoze autoimune – boli vasculare (cum e lupus eritematos)
* Boli ale ficatului sau splinei
* Expunerea la radiatii

WBC crescut (leucocitoza) poate sa indice:

* Infectii
* Inflamatii (artrita reumatoida sau alergii)
* Leucemie
* Stres fizic sau emotional

Valoarea scazuta a hematocritului (HCT) indica:

* Anemii de diferite tipuri
* Hemoragii
* Distrugerea maduvei osoase (de exemplu de la radiatii, toxine, fibroze, tumori
* Hemoliza (distrugerea globulelor rosii) ca reactie la transfuzie
* Leucemie
* Malnutritie sau deficiente nutritionale
* Mielom multiplu
* Artrite reumatoide

Valoarea crescuta a hematocritului (HCT) indica:

* Dezhidratare
* Policitemia vera
* Oxigenare defectuoasa (fumat, boli de inima congenitale, altitudine mare)

Valoarea scazuta a hemoglobinei (HGB):

* Anemii de diferite tipuri
* Hemoragii

Lasă un răspuns

